Alexandra Karsberg portfolio

Bad romance: lyrics-posterAlexandra KarsbergBad romance: lyrics-posterUtbildningsprojekt inom experimentell typografi: välj en låt och gör en typografisk poster som innehåller låttexten. 
Circo: Visuell identitet & menydesignAlexandra KarsbergCirco: Visuell identitet & menydesignVisuell identitet för nattklubben Circo (projekt under min anställning på Compani 56). Logotyp fanns sen tidigare, det som gjordes nytt är identitet inkluderandes mönster/grafik samt designkoncept för menyer. 
Powerking: RebrandingAlexandra KarsbergPowerking: RebrandingUtbildningsprojekt under en kurs i varumärkesstrategi. Uppgiften bestod i att identifiera ett varumärke i behov av förändring, för att sedan arbeta fram en ny riktning åt det. Vi valde Powerking eftersom det i dagsläget förknippas med en problematisk tonårskultur inkluderandes skolkning och cigaretter. Målet var att behålla ungdomar som primär målgrupp, men ge varumärket en fräsch nystart med bl.a. en uppfräschning av design. Vi tycker att Powerking ska börja äga ”fulheten” som omger varumärket med hjälp av antidesign design i grälla färger och tejpbitar – istället för att försöka vara något man inte är. 
36 days of typeAlexandra Karsberg36 days of typeMitt bidrag till tävlingen 36 days of type. Personligt projekt. 
Baretta: Visuell identitetAlexandra KarsbergBaretta: Visuell identitetVisuell identitet för Baretta. En enkel, klassisk men välbesökt pizzeria i centrala Göteborg. De önskade en ny identitet som inger en välkomnande och festlig känsla – samt kort och gott kommunicerar stans godaste snabbmat. För en överkomlig slant – då studenter (med tillhörande ekonomi) är en viktig målgrupp eftersom de ligger nära flera universitet.
Japanska krossade tomaterAlexandra KarsbergJapanska krossade tomaterUtbildningsprojekt, med syfte att utforska traditioner inom grafisk design från andra delar av världen. Jag fick tilldelat krossade tomater som produkt, och Japan som land/kultur att hämta inspiration ifrån. 
Baltic Cup: Visuell identitetAlexandra KarsbergBaltic Cup: Visuell identitetVisuell identitet och logotyp för Baltic Cup (uppdrag under min anställning på Compani 56). Baltic Cup är Sveriges första renodlade damcup i innebandy. En viktig del av uppdraget var att identiteten inte i första hand skulle kommunicera "damcup" utan mer tävling och spelglädje. Det var också viktigt att det visuella tilltalar ungdomar, med syfte att locka fler unga tjejer att börja spela innebandy. 

Alexandra Karsberg

Hey!

Alexandra heter jag och jag är art director och grafisk designer.

Jag har ett särskilt intresse för logotyper, visuella identiteter och branding. Mitt visuella manér är färgstarkt, tar plats och rättar sig inte efter regler. Bra design är inte osynlig – utan bra design lockar människors uppmärksamhet, koms ihåg och väcker känslor.