Anders Rådén portfolio

Tyrannosaurus och TriceratopsAnders RådénTyrannosaurus och Triceratops3D-illustration av stridande Tyrannosaurus och Triceratops.
DimetrodonAnders RådénDimetrodon3D-illustration av den däggdjurslika reptilen Dimetrodon. Till kommande gymnasiebok om biologi.
MosasaurusAnders RådénMosasaurusMosasaurus som jagar en vithaj
RödmyraAnders RådénRödmyra3D-modell av rödmyra (2012).
BlomflugaAnders RådénBlomflugaLjus lyktblomfluga. Nationalnyckeln till Sveriges fauna & flora (2009).
Rekonstruktioner av fossilAnders RådénRekonstruktioner av fossilRekonstruktioner av fossil till Naturhistoriska riksmuseets utställning 2015 "Fossil och evolution".
Vår föränderliga jordAnders RådénVår föränderliga jordVår föränderliga jord. Uppsala Evolutionsmuseum (2006). Photoshop, Illustrator och Indesign.
DäggdjursgrupperAnders RådénDäggdjursgrupperDäggdjursgrupper. Naturhistoriska riksmuseets utställning " Den mänskliga resan" (2007). Akvarell.
NäbbdjurAnders RådénNäbbdjur3D-modell av australiensiskt näbbdjur (2012).
PirinenfigurAnders RådénPirinenfigur3D-modell som föreställer Joakim Pirinens figur Pum.
BoccioniAnders RådénBoccioni3D-modell av Umberto Boccionis futuristiska skulptur "Kontinuitetens former i rummet" från 1913.
Linné 2007Anders RådénLinné 2007Utställning till Linnés 300-årsjubileum. Linneanum i Uppsalas botaniska trädgård (2007). Photoshop och Indesign.
ManteldjurAnders RådénManteldjurGeneraliserad anatomi hos manteldjur. Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna (2009). ZBrush och Photoshop.
LodjurAnders RådénLodjurLodjur (2001). Akvarell.
Svart panterAnders RådénSvart panterSvart panter (1997). Akvarell.
PorträttAnders RådénPorträttPorträtt (1993). Blyerts på grängat akvarellpapper.
KartaAnders RådénKartaKarta (2006). Infoskylt till naturreservat. Photoshop och Indesign.
GastonAnders RådénGaston3D-modell av André Franquins seriefigur Gaston (2012). T.v. rendering med belysning och skuggor, t.h. rendering med filter så att modellen ser ut som i serien.
Anders Rådén
Uppsala
018-24 70 68
070-172 66 40
Boka mig för kurser

3D-grafik hur görs den och vad används den till? En revolution pågår just nu där film, spel och bildskapande i allt större utsträckning använder sig av 3D-teknik, dvs. världar och föremål skapade i datorer, manipulerade så att de ska se helt verklighetstrogna ut. Hur startade det hela, hur används tekniken idag och vilken inverkan har den på våra liv?

Programmets upplägg och nivå anpassas efter årskurser 4-9 i första hand.

Skapande skola, Workshop, Föreläsningar

Anders Rådén

Vad heter du och hur skulle du kort beskriva vad du gör?

Jag heter Anders Rådén och arbetar både som grafisk formgivare, illustratör (2D och 3D) och bildretuschör. Jag erbjuder ett brett spektrum av illustrationer, allt från djur och natur till arkitektur, mekanik och industri. Jag jobbar såväl traditionellt, i bl.a. akvarell och akryl, som digitalt. Du hittar fler av mina alster på www.ardi.se.

Vad är det bästa med att jobba med dig ur ett kundperspektiv?

Jag överträffar kundens förväntan med slutprodukten! Jag är noggrann men snabb, och framför allt lyhörd för vad som efterfrågas och hur det kan tas fram på bästa sätt.

Vilken del av den kreativa arbetsprocessen gillar du bäst?

Jag utmanar mig själv att hela tiden hitta nya arbetsflöden som effektiviserar arbetet ännu mer – men utan att kompromissa med den höga kvalitet jag satt upp som mål.