Björn Berglund portfolio

Bokstavsillustrationer för FriluftsfrämjandetBjörn BerglundBokstavsillustrationer för FriluftsfrämjandetDenna illustration ska användas av Friluftsfrämjandet till deras digitala nyhetsbrev. Utöver "Veckans äventyr" skapades även en annan bokstavsillustration för användning på t-shirts, muggar med mera. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Visuell identitet för KöksbordetBjörn BerglundVisuell identitet för KöksbordetJag designade en visuell identitet och logotyp för Köksbordet (samma personer som står bakom Hörte Brygga), en liten restaurang i Hörte hamn i södra Sverige. Uppdraget inkluderade bland annat också framtagning av webbdesign för deras sajt, design av visitkort och digitala nyhetsbrev. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Logotyp för dataspelet PotionomicsBjörn BerglundLogotyp för dataspelet PotionomicsJag designade en logotyp för dataspelet Potionomics. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Visuell identitet för Barber Art & CraftsBjörn BerglundVisuell identitet för Barber Art & CraftsVisuell identitet för Barber Art & Crafts. Uppdraget är löpande och har hittills innefattat: logotyp, presentkort, visitkort, påsar, fasadskyltar, flaggor, posters, gatupratare, pins med mera. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Bokstavsillustrationer för Magasinet FilterBjörn BerglundBokstavsillustrationer för Magasinet FilterJenni Carström, Art Director på prisbelönta Magasinet Filter (for example Stora Journalistpriset, Guldspaden and Årets Tidskrift), önskade ett handritat emblem för att uppmärksamma magasinets tioårsjubileum. Jenni hade redan funnit en yvig skripstil på min sajt som hon tyckte skulle fungeras, så mitt initiala fokus var att hitta en bra komposition för bokstäverna. Efter en massa skissande med papper och penna visade jag fyra förslag för magasinet. Den valda varianten blev alternativet där talet 10 var skrivet i liknande stil som bokstäverna i magasinets logotyp – den stilen ihop med skriptet fungerar väldigt väl! Förutom emblemet ritade jag också årsvinjetter (2008–2017). För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Jubileumslogotyp för Perstorp ABBjörn BerglundJubileumslogotyp för Perstorp ABCecilia Svensson, Vice President Group Communications & Sustainability på Perstorp Holding AB, behövde hjälp med att skapa en jubileumslogotyp för firandet av 100 år av plast i Sverige. Logotypen skulle ge en känsla av jubileum, tidsresa och även inkludera lite lekfullhet. Jag tog fram en modern lekfull typografisk lösning som känns pampig och aktningsvärd. För att stärka lekfullheten och på samma gång undvika kopplingar till  “slit och släng” aspekten från plast adderades ikoniska hållbara köksverktyg. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Logotyp för Bartolo EntertainmentBjörn BerglundLogotyp för Bartolo EntertainmentJag ritade logotyp och monogram till företaget Bartolo Entertainment som arbetar inom musikindustrin. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Handritad tagline till Beijer ElectronicsBjörn BerglundHandritad tagline till Beijer ElectronicsBeijer Electronics kontaktade mig för att de behövde hjälp med att inkorperera en mänsklig känsla till deras tagline 'People and Technology. Connected'. Alla bokstäver ritades för hand för att sedan vektoriseras. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Bokstavsillustration för King MagazineBjörn BerglundBokstavsillustration för King MagazineJag designade en vinjett till en artikelserie i King Magazine. Alla bokstäver ritades för hand och vektoriserades sedan. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Logotyp för magasinet c/o HOPSBjörn BerglundLogotyp för magasinet c/o HOPSJag ritade en logotyp till magasinet c/o HOPS. Alla bokstäver ritades för hand för att sedan vektoriseras. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Logotyp för Good PeopleBjörn BerglundLogotyp för Good PeopleJag designade en logotyp för Good People, ett företag som producerar tv-reklam. Alla bokstäver är ritade för hand initialt. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Pin för The Collector's HotelsBjörn BerglundPin för The Collector's HotelsPrisbelönta The Collector's Hotels i Gamla Stan, Stockholm, kontaktade mig för att rita en roligare form av namnskylt till deras anställda. Designen ritades för hand och vektoriserades sedan. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Fiktivt magasinomslag med godistypografiBjörn BerglundFiktivt magasinomslag med godistypografiBokstäver byggda av godis! Mina prisbelönta vänner på Layer-Lab anlitade mig för att skapa ett typografiskt omslag i syfte att marknadsföra deras frilagda högupplösta png-bilder. Första steget var att handskissa fram en intressant komposition för frasen ”Sex & Candy”. Steg två var att ta in skissen i datorn och digitalisera den som vektor. Efter det använde jag mig utav Layer-Labs bilder för att skapa ”godistypografin”. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Logotyp för D&F LABSBjörn BerglundLogotyp för D&F LABSJag designade en logotyp för D&F LABS. Alla bokstäver ritades för hand och vektoriserades sedan. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Visuell identitet för Booking EliteBjörn BerglundVisuell identitet för Booking EliteJag designade en visuell identitet för Booking Elite, ett företag liknande Airbnb. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Typografiskt omslag till Magasinet NEOBjörn BerglundTypografiskt omslag till Magasinet NEOLina Högberg, Art Director på Magasinet NEO, önskade ett handritad typografiskt omslag till omslaget för nr 4. Efter initiala diskussioner, fick jag i stort fria tyglar att skapa designen. Jag gjorde mycket research för att hitta rätt stil på bokstäverna och rätt känsla. Den valda stilen passade bra till magasinets vision och har också en subtil koppling till snirkligheten i logotypen hos Magasinet NEO. Huvudrubriken var startpunkten. Efter det behövde jag hitta en bra layout and skapa en visuell hierarki mellan de olika rubriknivåerna. För att undvika att omslaget skulle kännas rörigt använde jag mig av fyra fixa storlekar på bokstäverna. För att fylla upp luckor i layouten skapades enkla illustrationer. För att ytterligare förstärka huvudrubriken lades skuggor med mera till. Bakgrunden fick en subtil gradient och en kombination av olika texturer för att addera djup. Allting skapades med papper och penna först för att sedan digitaliseras. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Affischdesign med citat från Charles Bukowski för Goode LuckBjörn BerglundAffischdesign med citat från Charles Bukowski för Goode LuckDå den kända författaren Charles Bukowski ofta var onykter och på andra sätt kanske inte helt rumsren så ville jag åstadkomma en ganska ruff komposition. Tanken var att få känslan av att bokstäverna skrivits ner i ett spontant ögonblick. All typografi handritades, först med blyertspenna och sedan med penselpenna. Sedan förfinades allt digitalt för den finala versionen. Kommersiellt uppdrag för Goode Luck. Affischen trycktes med vit färg på svart 100 lb franskt papper. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Bokstavsillustration / lettering för Lendo-annons. Björn BerglundBokstavsillustration / lettering för Lendo-annons. Prisbelönta kommunikationsbyrån Jung Von Matt anlitade mig för att skapa en bokstavsillustration för deras kund Lendo. Huvudbudskapet var "Du är värd mindre än du tror". Jung Von Matt ville att annonsen skulle vara som en tvist på motivationsposters som "Make today great" och "Carpe Diem". Jag fick ett par initiala inspirationsbilder för stilinriktning, tillsammans med önskemål om glada, klassiska, handritade bokstäver och att bokstavsillustrationen gärna skulle bilda en form och ha guld och grönt som huvudfärger. Annonsen publicerades i Dagens Nyheter. För full projektbeskrivning, besök min sajt på www.bjornberglund.com
Björn Berglund
Trelleborg
0765-702 532

Björn Berglund

Hej. Jag är en analogt driven bokstavsritare. Min stil anpassas till det aktuella projektet och kan även innefatta illustration när det behövs. Mer än 15 års erfarenhet, med kunder som t ex Adobe, Friluftsfrämjandet, Magasinet Filter, Perstorp AB och King Magazine i bagaget. Mina arbeten har blivit publicerade i flertalet tidningar och böcker, samt även digitala publikationer. Brinner du också för det du gör så låt oss skapa magi tillsammans!