Henning Cedmar Brandstedt portfolio

Läsande igelkottHenning Cedmar BrandstedtLäsande igelkottEn igelkott ur ett eget projekt. Tecknad i blyerts med digital efterebearbetning av toner.
En sida ur ett bestiariumHenning Cedmar BrandstedtEn sida ur ett bestiariumJag är en hängiven fantasyläsare och det kommer ofta och gärna till uttryck i mitt arbete. Just denna krabat kom av att läsa om trädgårdstomtarna som plågade familjen Weaslys trädgård vid Kråkboet i böckerna om Harry Potter.
En vandrandeHenning Cedmar BrandstedtEn vandrandeNågon som vandrade in på pappret en kväll. Blyerts. Eget arbete.
MonsterbokHenning Cedmar BrandstedtMonsterbokOndskefull magibok gjord till Halloween. Egen bild.
De hittills tio OlleböckernaHenning Cedmar BrandstedtDe hittills tio OlleböckernaJag har till dagsdato illustrerat tio (snart tolv) Olleböcker. De skrivs av Thomas Halling för Nypon förlag. Vi gör två nya böcker per termin. Den första i serien, Ryggsäcken, är nu också översatt till arabiska.
Henning Cedmar BrandstedtSamarbetet med Kamratposten började 2009. Det känns alltid som en särskild ära att få göra omslagsillustrationer till den här fantastiska tidningen!
Henning Cedmar BrandstedtUtsnitt ur tre bilder gjorda för Good Stuff Gold 2, en kommande engelskabok för årskurs 2 från Liber förlag. Det är fantastiskt roligt att hänge sig åt digitalt måleri på det här sättet!
Arkeologisk illustrationHenning Cedmar BrandstedtArkeologisk illustrationBronsgjutning vid Pryssgården. En av ett stort antal illustrationer för arkeolog Katarina Botwids avhandling The Artisanal Perspective in Action: An Archaeology in Practice.
Tummande händerHenning Cedmar BrandstedtTummande händerIllustration för  boken Keramik i Sverige genom 5000 år.
3 arkeologiska husrekonstruktionerHenning Cedmar Brandstedt3 arkeologiska husrekonstruktionerTre husrekonstruktioner från Pryssgården. Gjorda utifrån schaktkartor från utgrävningen, i nära samarbeta med arkeolog Katarina Botwid. Publicerades i hennes avhandling The Artisanal Perspective in Action : An Archaeology in Practice.
Henning Cedmar BrandstedtKaos och Kriterium. Fantasymotiv är alltid lockande, att försöka göra något som ingen sett till ett levande väsen. Blyerts är i sin enkelhet helt fantastiskt
Henning Cedmar BrandstedtTvå bilder inspirerade av Lund, där jag numera bor, och min kärlek för H.P. Lovecrafts klassiska skräckberättelser. Skapad med blyerts, tusch och kaffe
Drakguld!Henning Cedmar BrandstedtDrakguld!Jag älskar att skapa varelser av olika slag, gärna så bilderna ger känslan av hur det skulle vara att möta dem på riktigt. Vågar du ta ett av äggen?
Henning Cedmar BrandstedtHalloweenmask för Kamratposten. En av två masker som kunde klippas ut från en flik på omslaget av nr. 15-2009
Bilder för kamratpostenHenning Cedmar BrandstedtBilder för kamratpostenExempel på några av alla de illustrationer jag gjort för Kamratposten. Ur nr. 10-2011 på temat "Spöksommar" och nr. 2-2010 på temat "Kär i en kompis". Samarbetet med Kamratposten har pågått i många år vid det här laget :)
Henning Cedmar BrandstedtMarknadsföringsbild för föreställningen Gasellpojken på dockteater Sesam. Jag har arbetat med teatern på många föreställningar, ofta som dockformgivare men också bl.a. med attribut och fonder
Henning Cedmar BrandstedtEn av en mängd illustrationer gjorda för en webresurs om biologi från Göteborgs universitet för högstadie- och gymnasieelever
Offermossen KäringsjönHenning Cedmar BrandstedtOffermossen KäringsjönArkeologisk illustration av offermossen Käringsjön under järnåldern utförd på uppdrag av arkeolog Katarina Botwid.
Henning Cedmar Brandstedt
Malmö
0735-32 56 35

Henning Cedmar Brandstedt

Hej! Jag är illustratören som med stor kärlek ser fantasivarelser växa fram på pappret och på skärmen. Men det växer inte bara magisk mossa i pennskrinet. Jag rör mig i hela spannet från sagor för barn till fakta för vuxna. Med över tio års erfarenhet har jag bland annat hunnit jobba med Kamratposten, Liber förlag,  Riksantikvarieämbetet, Sveriges radio, Lunds & Göteborgs Universitet, Teater Sesam, Malmö stad och såklart på Nypon förlag där jag och författaren Thomas Halling gjort de 15 böckerna om Olle 8 år.

Jag är uppskattad både för bilderna jag gör och för själva samarbetena. Eftersom jag inte är låst vid något enskilt manér så inleds ofta större projekt med att jag och uppdragsgivaren tillsammans ringar in hur deras material eller berättelser ska gestaltas. Min erfarenhet av att arbeta med grafisk form är uppskattad då den ger stor förståelse för hur bilderna kommer användas, vad som krävs tekniskt och alltid med stor respekt för deadlines.

Jag arbetar både traditionellt och digitalt, älskar blyertspennan och wacom-pennan lika passionerat.