Sanna Haverinen portfolio

Sanna Haverinen
Stockholm
0704 869 869

Sanna Haverinen

Jag titulerar mig illustratör men har ofta en bredare roll. Jag formger, screentrycker, dekorerar och har byggt utställningar i Sverige och internationellt.
Som medarbetare fångar jag lätt upp andras idéer. Jag trivs som bäst i samarbeten med andra och i frilansuppdrag som har tydliga ramar. Ut kommer något större, som lyfter den ursprungliga visionen.

Beskriv ditt manér.
Min repertoar är bred. Jag rör mig mellan ritstiftsteckningar och svart tusch via måleriska uttryck i akvarell, till ren datorgrafik. Oavsett vartåt det bär så börjar jag i princip alltid att teckna för hand i svart tusch och med att klippa former i svart papper. Drömmer i färg och skannar, lägger in rastereffekter och färgtestar i Photoshop. Skriver ut och ritar mer för hand. Arbetssättet matchar sammanhanget.

Berätta hur det digitala har påverkat din analoga process?
Under perioder har jag suttit och redigerat massvis av bilder i Photoshop. Efter en sådan period är jag nästan hjärntvättad och tänker ofta i kortkommandon när jag sedan skall jobba för hand. Kommando C för att kopiera, kommando X för att klippa. Och framför allt kommmando Z för att ångra. Jag tror att det var efter en sådan period jag för första gången faktiskt började göra även mina handmålade bilder som kollage, baserade på det digitala sättet att jobba. Men med svart tusch, sax, lim, papper och tejp. Med originalarbete för screentryck i bakfickan adderade jag också vanan att nästan alltid börja med svartvita former. (Inom screentrycket använder man sig av positiva original i svartvitt för att kunna framkalla tryckschabloner). Sedan vaggar jag fram och tillbaka mellan det handgripliga pappret och det digitala dokumentet för att komma fram till vägs ände, eller alltings början beroende på hur man ser det.

Screentrycket ligger dig varmt om hjärtat. Vad har du för erfarenhet inom området?
Min praktiska tryckerfarenhet är stor. Jag har under perioder arbetat med att prova fram tryckfärger för textil och papper för Screentec AB. Detta har skett både i tryckverkstad och genom att laborera med råvaror för att ta fram den perfekta egenskapen på färg för handtryck. Parallellt med detta har jag hållit kurser i screentryck bland annat för Beckmans designhögskola och Berghs. Kurser i praktisk tryckverkstad såväl som att ta fram digitala tryckoriginal. Jag är dessutom oerhört förtjust i att få helt handgjorda grejer att se "köpes" ut. Att lura ögat att något är gjort av en maskin fast det är gjort av mina händer. Kan du screentrycka är det enkelt.
Jag var en gång med om att en uppdragsgivare frågade hur lång tid maskinen tog på sig att trycka 300 exemplar av ett tvåfärgstryck. "Maskinen är jag", svarade jag, "och det tar väl en dag ungefär."