Sanna Haverinen portfolio

Carl Larsson-gården, Sundborn 2018Sanna HaverinenCarl Larsson-gården, Sundborn 2018Utställningsgrafik och bokformgivning till Carl Larsson-gårdens sommarutställning 2018, “Mellan björk och bambu”.
Verbal förlag, omslag "Sjukt, syster!", 2018Sanna HaverinenVerbal förlag, omslag "Sjukt, syster!", 2018Boken om sjuksköterskeyrket gestaltad av formelement plockade från 1860, då Florence Nightingale grundade sin skola för sjuksköterskor, fram till idag. Handtextning och grafisk form av omslag.
Ordfront & United Stage, Med ögon känsliga för grönt, 2017Sanna HaverinenOrdfront & United Stage, Med ögon känsliga för grönt, 2017Sanna Haverinen tolkar Alexandra Sundqvists bok ”Barbro Hörberg - med ögon känsliga för grönt” (Ordfront förlag)  Affisch och backdrop för bok- och musikturné samt motiv för tygväska.
New Tide Orquesta, CD-cover, HOOB Records 2016Sanna HaverinenNew Tide Orquesta, CD-cover, HOOB Records 2016Med önskan om illustrationer och textning helt gjorda av handen, tog jag avstamp i Outsider Art, japanska andar och naiva fantasier. www.newtideorquesta.com
Palle Sollinger & Fredrik Hermansson, skivomslag, 2016Sanna HaverinenPalle Sollinger & Fredrik Hermansson, skivomslag, 2016Trehundra handtryckta omslag till Palle Sollingers debutskiva "Brännkyrkagatan 44". Originalen gjorda med en gammal skrivmaskin, Underwood anno 1931, och serieraster från förr.
Next Level Craft, grafisk profilSanna HaverinenNext Level Craft, grafisk profilGrafisk profil för slöjdutställningen Next Level Craft. Utformning av symbol, affischer, skyltsystem och dekor i utställning. Next Level Craft innehåller verk utav ett 40-tal slöjdare, konstnärer och formgivare och är en färgsprakande fantasivärld som riktar sig till målgruppen unga vuxna. Utställningen är ett initiativ utav hemslöjdskonsulenterna i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten, samt en del av Umeå Kulturhuvudstadsår 2014. www.nextlevelcraft.se
SLÖJDSTORIES, Poster, 2016Sanna HaverinenSLÖJDSTORIES, Poster, 2016Grafisk form inspirerad av slöjd och de tankebanor som tar sin form när handen arbetar. Klippt i papper och färdigbakad i dator. Producenter är hemslöjdskonsulenterna i Västernorrland / MURBERGET Länsmuseet Västernorrland.
VYKORT Oskar Schönning, skivkonvolut, 2015Sanna HaverinenVYKORT Oskar Schönning, skivkonvolut, 2015"Vykort", 2015. Illustration och handtextning av Sanna Haverinen. Grafisk design av Henning Lindahl. Musik av Oskar Schönning. Dikter av Gunnar Ekelöf.
Nils Berg Cinemascope / Buskerud Fylkeskomune, eftertexter till film, 2015Sanna HaverinenNils Berg Cinemascope / Buskerud Fylkeskomune, eftertexter till film, 2015Illustration och utformning av eftertext till livekonsert / film. Gif-animation som snackar sig fram. http://www.nilsbergcinemascope.com/vocals/
Ritblock, omslag, 2015Sanna HaverinenRitblock, omslag, 2015Omslag för miljövänliga ritblock. Kollage med papper, krita och akrylmålade ytor. Handklippt typografi.
The Stoner, screentryckt LP-omslag, 2014Sanna HaverinenThe Stoner, screentryckt LP-omslag, 2014Trehundra handtryckta omslag till LP-skivan "Kinder Call", The Stoner, HOOB Records 2014.
Tillskärarakademin 100 år, 2013Sanna HaverinenTillskärarakademin 100 år, 2013100 år av mode tolkat i screentryck/illustration, ett mönster per decennium. Grafisk formgivning och illustration. Uppdragsgivare: Tillskärarakademin i Stockholm, 2013
Nils Berg Cinemascope, Affisch / skivomslag, 2012Sanna HaverinenNils Berg Cinemascope, Affisch / skivomslag, 2012Screentryckt affisch/skivomslag samt utformning av CD-tryck. "Popmotion", Nils Berg Cinemascope, HOOB Records 2012. Originalet är en tuschteckning, den grafiska formgivningen har filmaffischer som utgångspunkt. "A bunch of YouTube clips from all over the world got Nils started with this stunning project. (...) Alongside the band is a film screen showing the far-away-guests, who are seen, heard and incorporated into the live music. A new quartet for each song." http://www.nilsbergcinemascope.com/sanna-haverinen-in-action/
Ishaaq, Cover Art, 2019Sanna HaverinenIshaaq, Cover Art, 2019WHITE NOW, SVAG KARAKTÄR och D-VITAMIN - singel nr 1 2 och 3 av Ishaaq.  Jag har agerat tuschmedium och blåst liv i båd’ tiger och svag, närmast viljelös, karaktär. Den senaste releasen White Now Triple Power gör att jag inte kan sitta stilla. Tusch, vaxkrita och gouache.
Sanna Haverinen
Stockholm
0704 869 869

Sanna Haverinen

Jag titulerar mig illustratör men har ofta en bredare roll. Jag formger, screentrycker, dekorerar och har byggt utställningar i Sverige och internationellt.
Som medarbetare fångar jag lätt upp andras idéer. Jag trivs som bäst i samarbeten med andra och i frilansuppdrag som har tydliga ramar. Ut kommer något större, som lyfter den ursprungliga visionen.

Beskriv ditt manér.
Min repertoar är bred. Jag rör mig mellan ritstiftsteckningar och svart tusch via måleriska uttryck i akvarell, till ren datorgrafik. Oavsett vartåt det bär så börjar jag i princip alltid att teckna för hand i svart tusch och med att klippa former i svart papper. Drömmer i färg och skannar, lägger in rastereffekter och färgtestar i Photoshop. Skriver ut och ritar mer för hand. Arbetssättet matchar sammanhanget.

Berätta hur det digitala har påverkat din analoga process?
Under perioder har jag suttit och redigerat massvis av bilder i Photoshop. Efter en sådan period är jag nästan hjärntvättad och tänker ofta i kortkommandon när jag sedan skall jobba för hand. Kommando C för att kopiera, kommando X för att klippa. Och framför allt kommmando Z för att ångra. Jag tror att det var efter en sådan period jag för första gången faktiskt började göra även mina handmålade bilder som kollage, baserade på det digitala sättet att jobba. Men med svart tusch, sax, lim, papper och tejp. Med originalarbete för screentryck i bakfickan adderade jag också vanan att nästan alltid börja med svartvita former. (Inom screentrycket använder man sig av positiva original i svartvitt för att kunna framkalla tryckschabloner). Sedan vaggar jag fram och tillbaka mellan det handgripliga pappret och det digitala dokumentet för att komma fram till vägs ände, eller alltings början beroende på hur man ser det.

Screentrycket ligger dig varmt om hjärtat. Vad har du för erfarenhet inom området?
Min praktiska tryckerfarenhet är stor. Jag har under perioder arbetat med att prova fram tryckfärger för textil och papper för Screentec AB. Detta har skett både i tryckverkstad och genom att laborera med råvaror för att ta fram den perfekta egenskapen på färg för handtryck. Parallellt med detta har jag hållit kurser i screentryck bland annat för Beckmans designhögskola och Berghs. Kurser i praktisk tryckverkstad såväl som att ta fram digitala tryckoriginal. Jag är dessutom oerhört förtjust i att få helt handgjorda grejer att se "köpes" ut. Att lura ögat att något är gjort av en maskin fast det är gjort av mina händer. Kan du screentrycka är det enkelt.
Jag var en gång med om att en uppdragsgivare frågade hur lång tid maskinen tog på sig att trycka 300 exemplar av ett tvåfärgstryck. "Maskinen är jag", svarade jag, "och det tar väl en dag ungefär."