Yarny, Medusa och en elefant – hantverket bakom svensk speldesign

Utställningen Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign i samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm. Utställningen pågår mellan den 5 juli – 25 augusti. Finissage äger rum den 20 augusti, se nedan för mer info och fullt program.

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna? Utställningen Yarny, Medusa och en elefant avslöjar hantverket bakom svensk speldesign.

Aldrig tidigare visat material från de studior som utvecklar spelen lyfts fram i utställningen. Upplev det dolda hantverket i de skissböcker, illustrationer, prototyper och skulpturer som ligger till grund för spelens visuella design. Möt talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Kom på finissagen och lär dig mer om det fascinerande hantverket bakom de världar och karaktärer som många känner till och älskar.

Finissage-program den 20 augusti:

18.00-18.30

Föreläsning: Effie Karabuda, spelredaktör, Aftonbladet om hantverket bakom Svensk speldesign. Introduktion av Kieran Long, överintendent, ArkDes och Caroline Agné, verksamhetschef, Illustratörcentrum. På svenska.

18.30-19.15
Panelsamtal med:
Linnéa Östedt Harrison, Neat Corporation
Emma Richey, Might and Delight
Martin Sahlin, Coldwood Interactive
Zeke Virant, Avalanche Studios

Moderator: James Taylor-Foster, intendent, samtida arkitektur och design, ArkDes och Sofia Östlund, co-curator av utställningen. På engelska.

I Aula ArkDes.

Utställningen är öppen till kl 20.00 med fri entré. Bar och DJ Julia Wallin i Café Blom mellan kl 19.00-22.00!
Se mer via ArkDes