Yarny, Medusa och en elefant – hantverket bakom svensk speldesign

Utställningen Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign var ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm. Utställningen pågick mellan den 5 juli – 25 augusti. Finissaget ägde rum den 20 augusti, se nedan för mer info och fullt program.

Data- och tv-spel finns överallt. Vi spelar på konsoler och datorer, på mobilerna och surfplattorna vi har i våra händer. Hemma, på bussen, ensamma och med andra. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna? Utställningen Yarny, Medusa och en elefant avslöjar hantverket bakom svensk speldesign.

Aldrig tidigare visat material från de studior som utvecklar spelen lyfts fram i utställningen. Upplev det dolda hantverket i de skissböcker, illustrationer, prototyper och skulpturer som ligger till grund för spelens visuella design. Möt talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.

Finissage-program den 20 augusti:

18.00-18.30

Föreläsning: Effie Karabuda, spelredaktör, Aftonbladet om hantverket bakom Svensk speldesign. Introduktion av Kieran Long, överintendent, ArkDes och Caroline Agné, verksamhetschef, Illustratörcentrum. På svenska.

18.30-19.15
Panelsamtal med:
Linnéa Östedt Harrison, Neat Corporation
Emma Richey, Might and Delight
Martin Sahlin, Coldwood Interactive
Zeke Virant, Avalanche Studios

17.00-20.00
Wacom-workshop. Prova på det digitala verktyget som många spelkreatörer använder sig av för att skapa visuella världar och karaktärer. I samarbete med Wacom.

Moderator: James Taylor-Foster, intendent, samtida arkitektur och design, ArkDes och Sofia Östlund, co-curator av utställningen. På engelska.